Методична робота в училищі – це заснована на досягненнях науки та передового педагогічного досвіду система аналітичної, організаційної, пошукової, інформаційної діяльності з підвищення наукового та загальнокультурного рівня педагогічних працівників, удосконалення їхньої професійної компетентності та підвищення ефективності навчально – виробничого та виховного процесу.
Сучасна доба ставить нові вимоги до вчителя. Суспільству потрібен учитель-професіонал з високою науково-теоретичною, методичною, психолого-педагогічною підготовкою, здатного до безперервного навчання, творчості й постійного самовдосконалення. Тому в умовах модернізації освіти, змін в освітньому просторі всіх рівнів важливого значення набуває підвищення ефективності методичної роботи, яка має ґрунтуватися на досягненнях психолого-педагогічної науки, перспективного педагогічного досвіду і бути спрямованою на підвищення фахової майстерності педагогічних працівників, на розвиток творчого потенціалу кожного вчителя.
Педагогічний колектив уже декілька років працює над єдиною методичною проблемою: «Розвиток в учнів мотивів навчання і формування потреби в розширенні знань та любові до обраної професії». Втілення в навчально-виховний процес проблеми обраної колективом стало для нас пріоритетним. Реалізовуючи її ми дбаємо про форми, методи і прийоми її вирішення. Цій проблемі відповідає тематика педрад, семінарів-практикумів, диспутів на засіданнях методичних комісій, презентація творчої педагогічної майстерності педпрацівників, збирання інформації, контроль, аналіз, корекція роботи педколективу. Єдину методичну тему обираємо методом діагностичного анкетування, яка пронизує всі заходи училища. Кожен медпрацівник вибирає особисту тему, яка б узгоджувалася з єдиною методичною темою закладу. Викладачі, які атестуються звітують перед колективом про дослідження власної теми.
Структура, зміст та організація методичної роботи випливає із тих завдань, які стоять перед педагогічним колективом. Координує цю роботу методична рада, яку очолює директор, до складу якої входять заступники директора, методист, викладачі-методисти. Методична рада визначає зміст колективних, групових та індивідуальних форм роботи. До колективних форм роботи відносяться: педагогічні ради, семінари-практикуми, конкурси, педагогічні читання. До групових – методичні оперативні наради, школа педагогічної майстерності, школа молодого майстра виробничого навчання «Шанс», предметні об’єднання, навчальні семінари за матеріалами відкритих уроків і позаурочних видів діяльності. До індивідуальних – вивчення системи та досвіду роботи педагогічного працівника під час його атестації, самостійна робота викладача чи майстра виробничого навчання над методичною темою, самоосвіта, анкетування викладачів, наставництво.
Проведено теоретичні семінари : « Освіта – спосіб орієнтації суспільства на якісні людські ресурси, передові технології в економіці.», « Професіоналізм педагогічного працівника – це високий інноваційно-творчий потенціал ідей, теорій і підходів». Проводилися педагогічні читання «Культура, менталітет, духовність людини-це природний дар, її сутність, яка не підлягає деформації, раціональному управлінню», а також «Школа життя Ш.О.Амонашвілі»
В училищі проводяться конкурси професійної майстерності з усіх професій, де визначаються переможці. Переможці беруть участь в обласних конкурсах професійної майстерності. В цьому навчальному році з будівельної справи наш учень посів ІІІ місце (майстер в/н Патрак Л.С.), з професії тракторист - І місце (майстер в/н Кобзар В.І.)
Основними методами моніторингу стану методичної роботи з забезпечення загальноосвітньої і професійної підготовки є якісний і кількісний аналіз результатів праці педагогів, успіхів учнів; динаміка творчої активності; кількість учасників конкурсів, кількість учасників навчальних проектів; кількість переможців олімпіад, учнівських конкурсів. В цьому навчальному році своїми методичними надбаннями в педагогічній пресі поділилися викладачі Паращук Л.Б., Данкович І.А., Стрілецька М.С. На конкурсі кабінетів будівельного профілю кабінет Кафтан В.О. посів ІІІ місце в області, електрогазозварювального профілю – ІІ , викладач Блащак О.П.
Для оперативного обговорення окремих методичних питань з викладачами і майстрами виробничого навчання проводяться інструкційно – рекомендаційні наради, на яких педагогічні працівники ознайомлюються з документами Міністерства освіти і науки України, управління освіти і навчально – методичного центру ПТО у Тернопільській області.
Суть ідеї Національної Доктрини розвитку освіти України в ХXІ ст. полягає в тому , щоб учень незалежно від природних здібностей почувався особистістю, яка вільно реалізує свої схильністі та здібності, здатна самостійно мислити, творчо розв’язувати нестандартні завдання. У зв’язку з цим наші викладачі використовують інноваційні технології групового навчання, навчання у грі, дискусії, які суттєво доповнюють традиційні форми і методи. Методи активного навчання змушують учнів бути активними, самостійно, творчо виробляти рішення, постійно взаємодіяти з вчителем, а також іншими учнями.
Пріоритетною є технологія особистісно зорієнтованого навчання, розвиток індивідуальних здібностей кожного учня, здатності до реалізації своїх природних можливостей, підвищення життєвої активності методом переконання у важливості знань у житті. на засіданнях методичних комісій розглядаються як теоретичні питання (організація роботи, контрольний зріз знань, результати роботи за проблемою) так і практичні (круглі столи, ділові ігри, науково-практичні семінари, творчі звіти). Особистісно зорієнтоване навчання вимагає від викладача займатися самоосвітою : праця над єдиною методичною темою, наставництво, курсова перепідготовка, захист власної методичної теми, взаємо відвідування уроків, ведення папки ППД, методичного зошита, виготовлення саморобного унаочнення, складання тестів, участь у методичних виставках, конкурсах, відкриті уроки, статті в ЗМІ, складання індивідуального плану атестації, творчий звіт, створення власної методичної бібліотеки, участь у нетрадиційних формах методичної роботи (прес-конференція, диспут, дискусія, педпрактикум, педтренінг, діагностичне анкетування. Ця робота, звичайно, дає свої результати. Так, в цьому навчальному році, п’ять педагогічних працівників за результатами атестації отримали вищу кваліфікаційну категорію, одному викладачу (Ульяновій О.П.) присвоєно звання «викладач – методист», цього ж звання удостоївся художній керівник Заслужений працівник культури України Луців Г.І., викладачу Паращук Л.Б. присвоєно звання «старший викладач»
Щодо удосконалення комплексного методичного забезпечення професій і предметів, в училищі постійно проводяться огляди-конкурси на краще методичне забезпечення, презентації методичних надбань, звіти на засіданнях методоб’єднань, педрадах.
Домінуючою формою методичної роботи є методичні об`єднання (дев’ять), які очолюють викладачі вищої категорії, викладачі-методисти та старші викладачі. Вони сприяють постійному підвищенню професійного рівня, педагогічної майстерності, загальної культури педагогічних працівників. Робота методоб`єднань теж спрямована на розв`язання єдиної методичної проблеми.
На базі училища в 2013-2014 н.р. проведено обласні методичні секції з іноземної мови (німецької) викладач Паращук Л.Б., фізичної культури і здоров’я (викладач Роганич М.І.), з кухарської справи (викладач Геленко К.І.). Обласні методичні комісії рекомендували встановити вищу кваліфікаційну категорію і звання «старший викладач» Паращук Л.Б. і Шеленко К.І.
Педагогічна рада є органом колективного мислення, де обмінюються думками, розв’язують завдання в процесі спільної діяльності. Це найбільш демократична форма роботи педагогічного колективу за допомогою якої розв’язуються навчальні проблеми училища, удосконалюється навчально-виховний процес, підвищується професійна майстерність педагогів. Плануючи роботу педагогічної ради ми чітко усвідомлюємо соціальне замовлення училища, зміст державних рішень у сфері освіти, директивних і нормативних документів, максимально враховуємо невирішені проблеми і можливості. На засіданнях педрад розглядається стан навчально-виховного процесу; вплив диференціації на рівень розвитку, виховання та навчальні досягнення учнів; психологічний клімат уроку; випровадження індивідуальних технологій і їх результативність; розкриття нахилів, здібностей учнів у процесі позаурочної творчої діяльності; вплив новітніх технологій на формування практичних вмінь і навичок. Виконанню прийнятих педагогічною радою рішень сприяє продумана і добре спланована система внутріучилищного контролю.
Методичний кабінет є центром методичної роботи в училищі. Основні завдання методичного кабінету: оновлення змісту навчання і виховання, забезпечення взаємозв’язку загальноосвітньої і професійної підготовки учнів; вивчення і використання в навчальному процесі нових педагогічних і виробничих технологій, перспективного досвіду; проведення роботи з комплексного методичного забезпечення навчально-виробничого процесу засобами навчання, розробка методичних рекомендацій з ефективного використання дидактичних матеріалів; аналіз стану і результатів навчально-виробничого та навчально-виховного процесів, якості знань, умінь і навичок учнів; організація наставництва, надання допомоги молодим педагогічним працівникам, організація та проведення конкурсів, олімпіад з предметів і професій, семінарів-практикумів, школи педагогічної майстерності, школи молодого майстра в/н «Шанс»; створення банку даних програмно-методичної; нормативно-правової та науково-технічної інформації; надання допомоги педагогічним працівникам у координації форм і методів роботи та самоосвіти спрямованої на підвищення педагогічної майстерності.
В училищі приділяється увага методичному забезпеченню виховної роботи. Планування роботи здійснюється згідно Національної програми патріотичного виховання, формування здорового способу життя, розвитку духовності; згідно нормативних документів та рекомендацій.
На належному рівні організована робота метод комісії класних керівників, майстрів виробничого навчання та вихователів( керівник Л. Б. Паращук). Із врахуванням сучасних рекомендацій спланована робота, систематично проводяться засідання, в ході яких використовуються інтерактивні форми(диспут, дискусія, круглий стіл із обговорення відкритих виховних заходів тощо).
Серед найяскравіших виховних заходів, проведених протягом 2013 – 2014 н. р.: День знань(відповідальні О. П. Ульянова, О. В. Козюк, Н. І. Сурмак), урочиста лінійка з нагоди Дня вчителя (відповідальні О. П. Ульянова, Н. П. Яковишин). «Студфест – 2013»(відповідальні – старостат – П. М. Осадець, С. О. Кокорудз, О. П. Ульянова, класні керівники груп). Новорічний калейдоскоп талантів (відповідальні Ульянова О. П., класні керівники, старости навчальних груп); творчий звіт колективів художньої самодіяльності (в День відкритих дверей; відповідальні Ульянова О. П., Луців Г. І., Кокорудз С. О); виставка художньої та технічної творчості учнів та працівників. На добровільних засадах організована робота аматорського драматичного гуртка (керівник Н.М.Фізьо), силами якого здійснено постановку за комедією Г.Квітки – Основ’яненка «Сватання на Гончарівці». Колектив презентував свою творчість перед громадськістю м. Бучача (зібрані кошти в сумі 1500 грн. передано у фонд Євромайдану), а також перед жителями смт. Золотий Потік, сіл Язловець, Жнибороди. Протягом року колектив продовжував роботу над реалізацією проекту «Набуття учнями різнобічних життєвих та громадянських компетентностей шляхом удосконалення позаурочної роботи». В рамках проекту систематично проводилися загальнокурсові інформаційно – просвітницькі виховні години із подальшим обговоренням розглянутих тем в ході годин спілкування на рівні навчальних груп.
З метою досягнення належного рівня вихованості учнів систематично проводяться тематичні інформаційно-просвітницькі виховні години, години духовності в навчальних групах (щочетверга, протягом навчального року). В останній четвер(щомісячно) проводяться учнівські збори навчальних груп. Проводиться робота з батьками: двічі на рік – загально училищні батьківські збори; після батьківських зборів – тематичні педагогічні читання, перегляд звітів колективів художньої самодіяльності, виставок художньої та технічної творчості.
З метою осоціальнення учнів організована робота органів учнівського самоврядування на рівні навчальних груп та на рівні училища(старостат, ради навчальних груп, рада гуртожитку). Відповідальним куратором роботи органів учнівського самоврядування закріплена соціальний педагог Саприкіна Г. М.
З питань виховної роботи учнів педколектив співпрацює із Бучацьким Центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, і з службою у справах дітей Бучацької РДА, Бучацьким РБК тощо. |