Перебіг навчання
І. Повторення вивченого матеріалу.
Види односкладних речень
|
Способи вираження головного члена
|
Приклади
|
Означено-особові
(художній і розмовний стилі)
|
1)дієсловом у формі 1-ї або 2-ї особи
тепер.чи майб.часу дійсн.способу;
2)дієсловом наказ.способу конкрет-
ної особи, предмета)
|
1)Для добрих друзів відчиняю дім і маю серця щиру нагороду.
2)За правду, браття, єднаємось щиро Ходімте в сад.
Я покажу вам сад.
|
Неозначено-особові
(художній стиль)
|
дієсловом у формі 3-ї особи множини
тепер.чи майб.часу або у формі множини мин.часу(дія неозначеної особи)
|
Дзвонять у всі дзвони
Гей, рубали ворогів та по всіх фронтах
|
Узагальнено-особові
(художній, розмовний стилі)
прислів’я і приказки
|
дієсловом у формі
2-ї особи однини (рідше – в інших особах);
(дія узагальненої особи)
|
Що посієш, те й пожнеш.
Золоті гори обіцяє.
Як дбаємо, так і маємо.
Дарованому коневі в зуби не дивляться
|
Безособові
(художній, розмовний стилі)
|
1)безособовим дієсловом;
2) особовим дієсловом у безособовому значенні;
3) дієслівною формою на –но,-то;
4) словом нема(є)
5) предикативним прислівником;
6) інфінітивом.
|
На сході вже світає
2)Вітерцем дихнуло з долини.
3)Хай слово мовлено інакше – та суть в нім наша зостається
4) Літа вже немає, сніг, дими навколо.
5)Прикро, геть нікудишньо стало на душі.
6) Писати тільки правду.не зраджувати її ні за яких обставин..
|
ІІ Закріплення вивченого матеріалу.
Виконати тестові завдання.
. Укажіть, на які групи поділяються односкладні речення:
а) Прості, складні, неускладнені, неповні;
б) Безособові, узагальнено-особові, неозначено-особові, означено-особові;
в) З головними членами речення – підметом або присудком.
2. Знайдіть односкладне речення з головним членом-присудком:
а) Зима. Криниця. Стук обмерзлого відра;
б) Повний місяць похиливсь над гаєм;
в) Вовчицею ніч за вікном чигала;
г) Не оплакуй ні мрій, ні згадок...
3.Виділіть означено-особове речення.
а) Їхали довго душними вулицями;
б) Цілую всі ліси;
в) Ой, поділять тебе, земле, поділять;
г) Кирила повели на край міста.
4. Вкажіть узагальнено-особове речення
а) Прилітають до нашого поля із далеких країв журавлі;
б) У двері стукають;
в) Не корю, не нарікаю, прикрих слів не говорю;
г) За добро добром платять.
5. Позначте називне речення.
а) Немає пісні без любові;
б) Людська творчість – це найбільша мука;
в) Життя без книги – це хата без вікна;
г) Пізнє літо.
6. Позначте безособове речення, головний член якого виражений безособовим дієсловом.
а) Писати тільки правду;
б) А слова дружнього за гроші не купити;
в) Поволі визорювало;
г) Вже заволочено серпанком сіреньким небо.
- Поширеним є речення
- А Три верби схилилися.
- Б Сіно було свіже, зелене, пахуче.
- В Сонце трудиться в поті чола.
- Г Час минає.
- Д Хлопці накивали п’ятами.
- 8..Установіть відповідність
Вид речення
1означено-особове
2неозначено-особове
3узагальнено-особове
4безособове
|
Приклад
АРаніше, аніж наказувати, навчись коритися.
БМені невесело було й на нашій славній Україні.
ВЯсени, ясени, бачу вас за селом край дороги.
ГДівчині дарують квіти з напіврозквітлими пуп'янками.
ДОзеро в лісі, в озері - ліс
|
9. Установіть відповідність
Вид речення
1називне
2означено-особове
3неозначено-особове
4безособове
|
Приклад
АЯку ще хочем собі славу?
БСолодке тяжіння земної орбіти.
ВВ моїй сльозі є сіль землі.
ГНебо затягло сизими хмарками.
ДТут уміють цінувати працю хлібороба.
|
- 10. Поширене означення НЕ ВІДОКРЕМЛЮЄТЬСЯ в реченні (розділові знаки пропущено)
- А Приголомшений велемудрою наукою я підводжуся з охололої стерні.
- Б Шепіт пальмових гаїв і сузір’я схожі на тяжкі виноградні грона п’янять серце морехода.
- В Двічі тяжко поранений раз майже вбитий Устим аж тоді в степу повірив, що вцілів.
- Г Нагрітий за літо яр дихав Сашкові в обличчя перецвілими будяками.
- Д Стомлені дорогою ми майже не розмовляли ледве тримаючись на ногах.
-
11. Установіть відповідність
Вид речення
1означено-особове
2неозначено-особове
3узагальнено-особове
4безособове
|
Приклад
АПахне гіркотою осені.
БРаніше в Україні на щодень пекли житній хліб.
ВСтарезний, густий, предковічний ліс на Волині.
ГЧесне діло роби сміло.
ДСади свій сад, плекай свої надії.
|
|
|
|