Підготовка до ЗНО
Тема. Основні пунктограми в речення з прямою мовою та в діалозі
Мета: подати учням відомості про непряму мову як засіб передачі чужої мови, навчити знаходити у висловлюваннях речення з непрямою мовою; удосконалювати вміння правильно інтонувати й розставляти розділові знаки в реченнях з непрямою мовою; розвивати творчі вміння замінювати пряму мову на непряму; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів естетичні смаки шляхом змалювання картин куточків рідної держави.
За підручником: За підручником С.Я.Єрмоленко, В.М.Сичова «Українська мова» 11 кл.,2011р.
Перебіг навчання
І. Повторення вивченого матеріалу.
Якщо пряма мова є спонукальним реченням, то вона передається підрядною частиною і приєднується сполучником щоб або передається простим реченням: Тося долонями підштовхувала каченят, благала: «Пливіть, рідні, пливіть, ненаглядні!..» (За Є. Гуцало). Тося, підштовхуючи каченят долонями, благала, щоб вони пливли.
Отже, пряму мову можна замінити непрямою. Речення з непрямою мовою — здебільшого складнопідрядні речення, у яких є дві частини: головна — слова автора, підрядна — пряма мова, що приєднується до головної частини сполучниками підрядності або сполучними словами. При заміні прямої мови непрямою займенники і дієслівні форми 1-ї та 2-ї особи замінюються займенниками і дієслівними формами 3-ї особи. У реченні з непрямою мовою займенники і прислівники стають сполучними словами, а питальна частка чи — сполучником.
У результаті заміни прямої мови непрямою утворюється складнопідрядне речення із з’ясувальною частиною.
Непряма мова — це чуже мовлення, передане тільки із збереженням змісту висловлюваної думки без збереження форми та інтонації висловлювання.
Робота з таблицею
· Розглянути таблицю. Розказати про особливості заміни різних за метою висловлювання речень прямої мови непрямою.
Речення
прямої мови
|
Засоби
зв’язку
|
Приклади
|
пряма мова
|
непряма мова
|
Розповідне
|
сполучники: що, ніби, щоб
|
Передихнула, про-
мовила вголос:
«Я вільна»
|
Передихнула, промовила вголос, що вільна
|
Питальне
|
Сполучники чи сполучні слова:хто,
що, який, чий, котрий, де, коли, як
тощо
|
«А куди ви їдете,
люди добрі?» —
осмілився спитати
Павлусь
|
Павлусь осмілився
спитати, куди вони їдуть
|
Спонукальне
|
сполучник
щоб
|
«Тосю, ану йди
сюди!» —закричав
Юрко
|
Юрко закричав,
щоб Тося підійшла.
|
ІІ Закріплення вивченого матеріалу
Перепишіть діалог, розставте розділові знаки.
Кажуть, ви вже одержали призначення? Звернувся до Інни археолог після мовчанки. Так, незабаром з училищем розпрощаюсь. Берете курс на Кураївку. Кличе вас берег любові… Звідки ви це знаєте? Здивовано запитала дівчина. Багато що про вас знаю. Цікавлюсь. Це лише ви не хотіли помічати моїх зацікавлень зітхнув він. Аж дивно чути. Нічого дивного. Люди шукають скарби. Та не завжди шукають їх там, де вони лежать. («Берег любові» О. Гончар)
Виконати тестові завдання
1. Як об’єднуються частини в реченні з прямою мовою?
А. за змістом та інтонацією;
Б. за змістом ;
В. за допомогою сполучників;
Г. за допомогою розділових знаків.
2. У реченні Чого зажурився, мій любий козаче? – питає дівчина вродлива слова автора стоять:
А. перед прямою мовою;
Б. усередині прямої мови;
В. після прямої мови;
Г. немає слів автора.
3. Яка схема відповідає реченню: «І світ великий, неозорий належить нам тобі й мені», - говорив дружині Василь Симоненко.?
А. А: “П(?!)”. Б. “П”, - а.
В. “П(?!)” – а. Г. “П”, - а, - “П”.
4. У разі зміни прямої мови непрямою речення буде:
А. простим;
Б.Складнопідрядним;
В. складним будь-якого типу;
Г. складносурядним.
5. Якщо цитату наводять у вигляді прямої мови, то вона:
А. береться в лапки;
Б. пишеться без лапок;
В. виділяється як пряма мова;
Г. пишеться в душках.
6. Виберіть рядок, у якому допущено помилку при заміні прямої мови непрямою.
А) Василь сказав батькові, що в новій школі дуже цікаво.
Б) Бабуся попросила онука, щоб сходив до аптеки за ліками.
В) Вчителька сказала учням, що мене звуть Олена Іванівна.
Г) Золота рибка запитала дідуся, чого йому треба.
Завдання 7-9 мають на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.
7. Установіть відповідність між поняттями та прикладами.
1. Пряма мова;
2. діалог;
3. непряма мова;
4. цитата.
А) Дідусь підтвердив, що на плесі завжди є качки (Остап Вишня).
Б) «Мушу йти в полонину, Марічко», – сумував Іван заздалегідь (М. Коцюбинський).
В) За словами О.С. Мельничука, «Основною одиницею мови в усіх мовах є речення».
Г) – Вставай! Годі спати. Треба вирішити, як нам жити далі.
- Що? – невторопав з просоння Марусик.
- Ти як хочеш, а я думаю втекти з дому, – важко зітхнув Сашко Циган. (В. Нестайко)
8. Установіть відповідність між схемами та реченнями (окремі розділові знаки в реченнях пропущено)
1. А: «П».
2. «П? -а. – П».
3. «П, – а. – П?»
4. «П, – а. – П!»
A) А це що таке? - притишила Соломія до себе Краще про концерт думай (В. Врублевська).
Б) Так, бачу, ти усім тут добре надоїв Кіт Вовкові сказав Чого ж ти, братику, сюди і забігав (Л. Глібов).
B) Вставай, будила Івана Марічка. Вставай і ходім (М. Коцюбинський).
Г) Що ж я буду в світі Божому діяти сама з малою дитиною промовила Немидора
Д) Я подумав тоді Тіні коротшають так само непомітно, як і людське життя
9. Установіть відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.
1. Кома;
2. тире;
3. двокрапка;
4. крапка.
А) Що ж не дає мені промовити просто «Так, доле, ти міцніша, я корюся» (Леся Українка)
Б) «Помилуйте! – йому Ягнятко каже – На світі я ще й году не прожив» (Л. Глібов).
В) «Хто ж ти, братчику, будеш – вівчар» – зацікавився Іван (М. Коцюбинський)
Г) «Мамо – питаю, – то льони цвітуть?» (О. Гончар).
Д) «То ти вмієш тільки реготати? – скрипнув Пилипко. Так не боюсь я тебе!» (Панас Мирний)
|