Понеділок, 23.12.2024, 06:05
Вітаю Вас Гість | RSS

ДНЗ Бучацьке професійно - технічне училище

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Новини

Урок з української мови ІІ курс (Викладач Кручак Н.М.)

УРОК 32. Правила ведення суперечки. Теза й аргумент

Мета: поглибити знання учнів про особливості ведення суперечки; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння вести дебати; удосконалювати правописні навички; виховувати  толерантність

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь (урок практичної риторики).

За підручником О.Авраменка «Українська мова» 10 клас

Перебіг навчання

І. Вивчення нового матеріалу

Відомий філософ Сократ – один із засновників Школи Риторичної Грамоти, ввів для своїх учнів спеціальні уроки, які назвав Уроками Еристики, тобто уроками справедливої, чесної суперечки. А проходили такі дискусії у формі діалогу.

Були виділені основні правила ведення такого діалогу-суперечки. (на дошці таблиця):

1) Не сперечайся через дрібниці, без причини.

2) Пам’ятай завжди про що сперечаєшся – предмет суперечки.

3) Май завжди під час суперечки приклади і докази.

4) Проводь суперечку достойно: будь спокійним, ввічливим, поважай чужу думку.

Мистецтво ведення суперечки називається еристикою. Еристику поділяють на діалектику і софістику. Першу розвивав Сократ, який уперше застосував слово «діалектика» на позначення мистецтва вести ефективну суперечку — діалог, у якому шляхом обговорення проблеми і протиборства думок досягають істини.

Софістика ж, що ставить за мету перемогу в спорі, а не досягнення істини, істотно скомпрометувала власне ідею мистецтва суперечки.

Еристика не є окремою наукою або розділом якоїсь науки. Вона є різновидом «практичного мистецтва», подібного до навчання ходьби або музики.

Основні рекомендації еристики щодо поведінки в суперечці

1. Не слід сперечатися без особливої необхідності. Якщо є можливість досягти згоди без суперечки, необхідно її використовувати.

2. Будь яка суперечка повинна мати свою тему і свій предмет.

3. Тему не можна змінювати або підмінювати іншою впродовж усієї суперечки.

4. Суперечка може виникнути лише за наявності суперечливих уявлень про один і той самий об'єкт, явище та ін.

5. Суперечка передбачає певну спільність вихідних позицій сторін, деякий спільний для них базис.

6. Успішне ведення суперечки потребує певного знання логіки.

7. Суперечка потребує певного знання тих речей, про які йдеться.

8. У суперечці слід виявляти гнучкість.

9. Не слід припускатися значних помилок у стратегії і тактиці суперечки.

10. Не слід боятися визнавати в ході суперечки свої помилки.

Дискусія — (від лат.— дослідження) коректне за формою публічне обговореннябудь-якогосуперечливого наукового питання; для неї характерні чіткість формулювання теми, бажаність дійти єдиної думки, знайти загальне рішення, встановити істину, що дозволяє віднести дискусію до вищого розряду полемічного діалогу.

Дебати — (від фр.сперечатися) обмін думками на зборах чи засіданні, як правило, у процесі обговорення доповіді.

Диспут — (від лат.— сперечатися, розмірковувати) публічне обговорення спірного наукового чи суспільно важливого питання; для нього характерна, як і для дискусії, бажаність дійти єдиної думки, встановити істину.

Полеміка — (від грец.— ворожий, войовничий) зіткнення різних або протилежних поглядів у процесі обговорення питань, гострий спір. Мета полеміки — не досягнення згоди, а перемога над протилежною стороною, ствердження власної позиції з використаннямбудь-якихзасобів.

Проблема — складне теоретичне або практичне питання, що потребує вивчення, дослідження, розв’язання.

Істина — достовірне знання, що правильно відтворює реальну дійсність у свідомості людей.

  1. Побудова діаграми «Кола Вена»
  2. Прийом «Доміно»
  • Перш, ніж перейти до дискусії, опрацюймо правила її ведення
  • Установіть відповідність між прислів’ям та правилом дискусії, пояснити .

Правила проведення дискусії

 

1.Ретельно продумайте своє бачення питання і аргументи до нього.

2.Використовуйте метод Сократа: свою думку ви розподіляєте на маленькі частинки і кожну пропонуйте у формі запитання.

3.Уникайте категоричності, особливо тоді, коли ви заперечуєте думку опонента.

4.Обминайте монологи, адже діалог продуктивніший.

5.Умійте почути та зрозуміти позицію опонента.

6.Не переривайте свого співрозмовника.

7.Не висміюйте співрозмовника і не доводьте його точку зору до абсурду.

8.Не прискіпуйтеся до невдалої форми висловлювання опонента.

9.Не розбивайте його позицію, а доведіть свою.

10. Будьте толерантними при відстоюванні своєї точки зору.

11.Ставте за мету не перемагати, а знайти істину.

12.Погоджуйтеся з тим, у чому ваш співрозмовник має слушність, знайдіть раціональне у його словах.

ІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Переглянути фрагменти дискусії з You Tube

Фрагмент дискусії про міфотворчість у літературі на «Книжковому арсеналі - 2017», Ірена Карпа в дискусії про вивчення сучасної літератури в школах.

Занотувати найцікавіші думки

ІІІ. Домашнє завдання

Написати есе «Що означає бути громадянином своєї держави»

 

Категорія: Новини | Додав: golub_ira (31.03.2020)
Переглядів: 574 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук

Copyright PTU-26 © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz