Четвер, 09.05.2024, 14:52
Вітаю Вас Гість | RSS

ДНЗ Бучацьке професійно - технічне училище

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Дистанційне навчання

Урок з української літератури ІІ курс "Жіночий образ як сюжетний центр символістського твору "Інфанта""(Викладач Кручак Н.М.)

Перебіг заняття

І. Вивчення нового матеріалу

Микола Вороний… Що ми знаємо про цього одного з найталановитіших українських поетів кінця ХІХ – поч.. ХХ століття, критика, перекладача, актора, журналіста, чиє ім′я міцно вписане в історію нової української літератури, а сама творчість стала явищем високої художньої цінності?

    Знаємо не так уже й багато. Він творив на зламі двох епох. Ні лещата царської цензури, ні суховії пролетарської критики не змогли перепинити чистий струмок його досконалої лірики.

    Палітра Миколи Вороного різнобарвна і водночас гармонійна, як злагоджений оркестр. Вона відтворює найрізноманітніші людські почуття.

 

БЛАКИТНА ПАННА

Має крилами Весна
Запашна,
Лине вся в прозорих шатах,
У серпанках і блаватах...
Сяє усміхом примар
З-поза хмар,
Попелястих, пелехатих.

Ось вона вже крізь блакить
Майорить,
Довгожданна, нездоланна...
Ось вона — Блакитна Панна!..
Гори, гай, луги, поля —
Вся земля
Їй виспівує: «Осанна!»

А вона, як мрія сну
Чарівна,
Сяє вродою святою,
Неземною чистотою,
Сміючись на пелюстках,
На квітках
Променистою росою.

І уже в душі моїй
В сяйві мрій
В’ються хмелем арабески,
Миготять камеї, фрески,
Гомонять-бринять пісні
Голосні
І сплітаються в гротески

1)Словникова робота.

  • Блавати – волошки; шовкова тканина блакитного кольору.
  • Арабеска – вид орнаменту з геометричних фігур, стилізованого листя, квітів і т. ін., який поширився в Європі під впливом арабського мистецтва; жанр інструментальної п’єси витонченого примхливого характеру.
  • Фреска – вид живопису; настінний розпис картини, нанесений водяними фарбами по свіжо нанесеній вологій штукатурці.
  • Гротеск –  (від фр. – смішний, незвичайний) – художній засіб, що грунтується на свідомому карикатурному спотворенні, порушенні форм і розмірів предметів, перебільшенні чи применшенні зображуваного, на поєднанні різких контрастів, сполученні реального з фантастичним, трагічного чи смішного з комічним. Гротеск – вищий ступінь комічного. Термін цей походить від знайдених у ХУІ ст. Італійським художником Рафаелем химерних настінних малюнків у римських підземних гротах.

2)Прослідкувати ритмомелодику вірша.

3) Блакитна панна. Хто вона?

 

 

 

ІНФАНТА

Різьблю свій сон... От ніби вчора ми
Зійшлись,— і стріча та жива.
На землю тканками прозорими
Лягли осінні дерева.

Акордами проміннострунними
День хвилював і тихо гас.
Над килимами вогнелунними
Венера кинула алмаз.

У завивалі мрійнотканому
Дрімала синя далеч
інь,—
І от на обрії туманному
Замиготіла ваша тінь.

Дзвінкою чорною сильветою
Вона упала на емаль,
А поза нею вуалетою
Стелився попелястий жаль.

Ви йшли, як сон, як міф укоханий,
Що виринає з тьми століть.
Вітали вас — мій дух сполоханий,
Рум’яне сяйво і блакить.

Бриніли в серці домінантою
Чуття побожної хвали,
Коли величною інфантою
Ви поуз мене перейшли.

Ви усміхнулись яснозоряно
Холодним полиском очей,—
І я схилився упокорено,
Діткнутий лезом двох мечей.

Освячений, в солодкій муці я
Був по той бік добра і зла...
А наді мною Революція
В червоній заграві пливла.

1)  Словникова робота.

- Інфанта –  титул принцеси королівського дому в Іспанії і Португалії; особа, яка має такий титул

- Домінанта – головний пануючий принцип, ідея, ознака; найважливіша складова частина.

- Що ви відчули, читаючи поезію? Спробуйте висловити свої почуття кількома словами.

- Зверніть увагу на створені автором неологізми. З′ясуйте їхню роль у творі.

( проміннострунними, вогнелунними, мрійнотканому, сильвета, вуалета).

 

 

 

 

 

ІІ. Закріплення вивченого матеріалу

                       Виконати тестові завдання

1) Де народився Микола Вороний?

         а) на Катеринославщині;

         б) на Слобожанщині.

2) Де здобув вищу освіту?

         а) в університетах Відня і Львова;

         б) в університетах Харкова й Києва.

3) Коли емігрував за кордон?

         а) 1920 р.;

         б) 1917 р.

4) Коли з′явився перший вірш поета?

         а) 1893 р.;

         б) 1895 р.

5) Яким роком датується його остання прижиттєва збірка – «Поезії»?

         а)1929 р.;

         б) 1925 р.

6) Коли заарештували М.Вороного?

         а) 1934 р.;

         б) 1936 р.

7) Що таке євшан-зілля?

         а) лікарська рослина;

         б) степовий запашний полин.

8) Приводом до написання патріотичного вірша «За Україну!», який згодом став бойовим маршем, стали:

         а) громадянська війна;

         б) події 1917 р.

9) Що переважає у віршових циклах «За брамою раю»?

         а) оптимістичні мотиви;

         б) трагедія нерозділеного кохання.

10) З якими закликами звертався М.Вороний у своєму відкритому листі до українських письменників 1901 р.?

         а) дотримуватися реалізму;

         б) писати «по-сучасному», оновлювати літературу.

11) Що стало причиною арештів Вороного?

         а) літературна діяльність;

         б) перебування за кордоном.

12) Де обірвалося життя поета?

         а) на Соловках; б) на Одещині.

 

 

ІІІ. Домашнє завдання

Вивчити напам′ять один вірш М. Вороного (на вибір)

 

 

Категорія: Дистанційне навчання | Додав: golub_ira (31.03.2020)
Переглядів: 514 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук

Copyright PTU-26 © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz