Перебіг заняття
І. Вивчення нового матеріалу
Микола Вороний… Що ми знаємо про цього одного з найталановитіших українських поетів кінця ХІХ – поч.. ХХ століття, критика, перекладача, актора, журналіста, чиє ім′я міцно вписане в історію нової української літератури, а сама творчість стала явищем високої художньої цінності?
Знаємо не так уже й багато. Він творив на зламі двох епох. Ні лещата царської цензури, ні суховії пролетарської критики не змогли перепинити чистий струмок його досконалої лірики.
Палітра Миколи Вороного різнобарвна і водночас гармонійна, як злагоджений оркестр. Вона відтворює найрізноманітніші людські почуття.
БЛАКИТНА ПАННА
Має крилами Весна
Запашна,
Лине вся в прозорих шатах,
У серпанках і блаватах...
Сяє усміхом примар
З-поза хмар,
Попелястих, пелехатих.
Ось вона вже крізь блакить
Майорить,
Довгожданна, нездоланна...
Ось вона — Блакитна Панна!..
Гори, гай, луги, поля —
Вся земля
Їй виспівує: «Осанна!»
А вона, як мрія сну
Чарівна,
Сяє вродою святою,
Неземною чистотою,
Сміючись на пелюстках,
На квітках
Променистою росою.
І уже в душі моїй
В сяйві мрій
В’ються хмелем арабески,
Миготять камеї, фрески,
Гомонять-бринять пісні
Голосні
І сплітаються в гротески
1)Словникова робота.
- Блавати – волошки; шовкова тканина блакитного кольору.
- Арабеска – вид орнаменту з геометричних фігур, стилізованого листя, квітів і т. ін., який поширився в Європі під впливом арабського мистецтва; жанр інструментальної п’єси витонченого примхливого характеру.
- Фреска – вид живопису; настінний розпис картини, нанесений водяними фарбами по свіжо нанесеній вологій штукатурці.
- Гротеск – (від фр. – смішний, незвичайний) – художній засіб, що грунтується на свідомому карикатурному спотворенні, порушенні форм і розмірів предметів, перебільшенні чи применшенні зображуваного, на поєднанні різких контрастів, сполученні реального з фантастичним, трагічного чи смішного з комічним. Гротеск – вищий ступінь комічного. Термін цей походить від знайдених у ХУІ ст. Італійським художником Рафаелем химерних настінних малюнків у римських підземних гротах.
2)Прослідкувати ритмомелодику вірша.
3) Блакитна панна. Хто вона?
ІНФАНТА
Різьблю свій сон... От ніби вчора ми
Зійшлись,— і стріча та жива.
На землю тканками прозорими
Лягли осінні дерева.
Акордами проміннострунними
День хвилював і тихо гас.
Над килимами вогнелунними
Венера кинула алмаз.
У завивалі мрійнотканому
Дрімала синя далечінь,—
І от на обрії туманному
Замиготіла ваша тінь.
Дзвінкою чорною сильветою
Вона упала на емаль,
А поза нею вуалетою
Стелився попелястий жаль.
Ви йшли, як сон, як міф укоханий,
Що виринає з тьми століть.
Вітали вас — мій дух сполоханий,
Рум’яне сяйво і блакить.
Бриніли в серці домінантою
Чуття побожної хвали,
Коли величною інфантою
Ви поуз мене перейшли.
Ви усміхнулись яснозоряно
Холодним полиском очей,—
І я схилився упокорено,
Діткнутий лезом двох мечей.
Освячений, в солодкій муці я
Був по той бік добра і зла...
А наді мною Революція
В червоній заграві пливла.
1) Словникова робота.
- Інфанта – титул принцеси королівського дому в Іспанії і Португалії; особа, яка має такий титул
- Домінанта – головний пануючий принцип, ідея, ознака; найважливіша складова частина.
- Що ви відчули, читаючи поезію? Спробуйте висловити свої почуття кількома словами.
- Зверніть увагу на створені автором неологізми. З′ясуйте їхню роль у творі.
( проміннострунними, вогнелунними, мрійнотканому, сильвета, вуалета).
ІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Виконати тестові завдання
1) Де народився Микола Вороний?
а) на Катеринославщині;
б) на Слобожанщині.
2) Де здобув вищу освіту?
а) в університетах Відня і Львова;
б) в університетах Харкова й Києва.
3) Коли емігрував за кордон?
а) 1920 р.;
б) 1917 р.
4) Коли з′явився перший вірш поета?
а) 1893 р.;
б) 1895 р.
5) Яким роком датується його остання прижиттєва збірка – «Поезії»?
а)1929 р.;
б) 1925 р.
6) Коли заарештували М.Вороного?
а) 1934 р.;
б) 1936 р.
7) Що таке євшан-зілля?
а) лікарська рослина;
б) степовий запашний полин.
8) Приводом до написання патріотичного вірша «За Україну!», який згодом став бойовим маршем, стали:
а) громадянська війна;
б) події 1917 р.
9) Що переважає у віршових циклах «За брамою раю»?
а) оптимістичні мотиви;
б) трагедія нерозділеного кохання.
10) З якими закликами звертався М.Вороний у своєму відкритому листі до українських письменників 1901 р.?
а) дотримуватися реалізму;
б) писати «по-сучасному», оновлювати літературу.
11) Що стало причиною арештів Вороного?
а) літературна діяльність;
б) перебування за кордоном.
12) Де обірвалося життя поета?
а) на Соловках; б) на Одещині.
ІІІ. Домашнє завдання
Вивчити напам′ять один вірш М. Вороного (на вибір)
|